Etappe 24, A Ponte Ulla - Deseiro de Abaxo, 10 km, 14 graden

3 mei 2024 - Boqueixón, Spanje

Bij de start direkt al de poncho aan, donkere wolken naderen. Verwachting voor vandaag, veel regen, heel veel regen. Maar even later toch maar de poncho naar achteren over de rugzak gooien. Door de steile klim zonder regen werd het vochtiger onder de poncho dan er buiten. De Spaanse dames die met ons op lopen hebben de benen helemaal met plastic zakken en ducktap beschermd tegen de regen. Dat heeft z'n voor- en na-delen. Door de inspanning van berg op wandelen vele nadelen. We wandelen hier door een gebied waar veel nieuwe wijngaarden zijn aangeplant. Het klimaat hier in noord west Spanje is een beetje gelijk aan Nederland. Regen en veel regen vooral de laatste week. Vroeg in de middag aangekomen bij de bar waar ook de albergue bij hoort eerst even een biertje naar binnen werken. Daarna inchecken voor de albergue en de gebruikelijke rituelen. De vrouw die het restaurant en albergue beheert is een schat van een mens. Alle pelgrims die als verzopen katten binnen komen krijgen alle aandacht van haar. Met een glimlach op haar gezicht een hand op je arm verwelkomt ze je. Zo'n warm welkom hebben we nog niet eerder meegemaakt op deze camino. En als we later in het restaurant eten, komt ze na het eten naast mij staan en vraagt of we nog koffie willen. Ik zeg twee decafé con leche. Met een glimlach op haar gezicht en haar hand op mijn schouder zegt ze dat ze dat voor ons gaat maken, maar eerst mag ik het goed uitspreken; descafeinado. Maar ook de Italiaan die weer verder wandelt helpt ze met de poncho over de rugzak doen en zegt buen camino. Of een groep Spanjaarden die een groepsfoto willen. Zij regelt het met een hart verwarmende charme. Morgen de eind etappe, de laatste kilometers van onze route. Tot later.