etappe 33 finish Salceda - Santiago de Compostel 28, 5 km

21 mei 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Maandag avond toch nog wat kunnen eten in de bar naast de albergue van Boni. Leuke bar met een heel apart sfeertje. Overal is op geschreven door pelgrims. Op tafelblad de poten de muren de ramen. Het plafond hangen vol met t-shirts ook met teksten er op. En er staan 3 mensen achter de tap in kleding waar mee je op zondag ochtend thuis wilt rond lopen maar wel zo dat niemand je ziet. Het maakt hier niets uit hoe je er bij loopt in deze bar. Terug bij Boni heeft hij de open haard al aan gedaan en is de temperatuur behaaglijk. Er ziten al 3 jonge amerikaanse meiden bij de open haard en wij gaan er bij zitten. Als het hout alleen aan het groeien is legt boni er aardappelen in en komt er blikken bier voor de dag. Het wordt een gezellige avond. Boni is sinds kort begonnen met deze albergue die op de juiste plek staat en veel over heeft om het je naar de zin te maken. Dinsdag ochtend nog op de foto. Komt bij hem op de facbook pagina. En dan vertrekken voor wel of niet de laatste etappe. Lopen weer door diverse corridoiras en de eucalyptus bossen. Komen de Oekraïne met hond weer tegen slapend op de grond onder een viaduct. Hij liever dan ik. En weer even later drinkt hij zijn eerste biertje al weer. Gisteren vroeg hij nog geld om eten te kunnen kopen voor de hond die vanuit Italië met hem mee loopt. Of wat ik hem heb gegeven is dat op gegaan aan bier? Boni heeft voor ons een plekje gereserveerd in een albergue aan de rand van santiago. Niet de albergue van 800 personen maar één waar er 80 kunnen slapen. Eind van de dag ga ik samen met Klaas en Sietske naar het certrum van de oude stad bij de kathedraal. Haal mijn compostela op en gaan direkt da naar naar de kathedraal voor de mis. Het grote wierookvat hang aan het touw. Op het eind van de mis zwaait dit door de kerk. En bij het einde is er een luid applaus. Eten hierna nog in de oude stad en komen ook weer vele bekenden tegen.. Woensdag ochtend lopen we naar het centrum en na het ontbijt halen we de Compostela Francsiscus op en even later weer naar de kathdraal voor een mis. Dit keer weer met het grote vat en we zijn een uur voor de mis op onze plek. Om 12 uur puilt de kerk uit van de mensen massa. 's middags nog wat rond kijken in het centrum.

Webcam http://www.santiagoturismo.com/camaras-web/praza-do-obradoiro-2 Youtube.

Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=_-C9aoCU4Gs

Mijn pelgrimstocht is nu ten einde. Ik ga nu niet direct terug naar nederland. Ga nu nog voor het toetje. Wandel nog een stukje door naar het einde van de wereld, dat is Fisterra. Hier zijn ook nog wat rituelen te doen. Als ik daar aan kom zet ik nog een stuk op mijn blog. Bedankt voor het volgen van mijn blog. Het is een omschrijving van ups en downs van mijn pelgrimstocht. Het heeft op mij een grote indruk gemaakt hoe mensen uit alle wereld delen met elkaar omgaan. De vele gesprekken met diverse mensen en de beweeg redenen om dit te doen. Wat mensen er voor over hebben om hier te mogen wandelen. Groet Henk

Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=3gN5knHRI6Y

1. Roel:
    Hoi Henk.
    Van harte proficiat met het volbrengen van de Camino.
    Bedankt voor je leuke reisverhalen en foto's .
    Groet.
  2. Dianne:
    21 mei 2014
    Proficiat Henk. Ik heb heel veel waardering voor je.
    Succes met je laatste stukje van de Pelgrimstocht.
    Groetjes Dianne
  3. Marja van der Veldt:
    21 mei 2014
    GEFELICITEERD!!!!!!! KLASSE!!!! Je mag heel trots zijn op je zelf Henk, ik ben het ook op jou. Je hebt het volbracht. Ik heb met veel plezier iedere dag je verhalen gevolgd, dank je wel daarvoor, daarmee gaf je me het gevoel dat ik een beetje met je meereisde.
    Geniet nog van je laatste stukje en je laatste dagen in Spanje. Even momentjes van rust en daarna lekker terug naar je gezinnetje. Jullie zullen elkaar vast heel erg gemist hebben, dus geniet straks weer van het samenzijn!!
    Groetjes Marja
  4. Wubbe:
    21 mei 2014
    Henk je hebt je lief en leed, je ups en downs met ons gedeel. Mijn dank hiervoor. Je hebt de weg met velen gelopen maar een ieder loopt toch zijn eigen weg. Zo is het in het leven ook, de weg wordt daarom ook veel als metafoor gebruikt. Nu naar de einde van de wereld met nog mooie rituelen, daarna gaat de wijze nog wijzer terug naar het Oosten. Je bent een ervaring rijker, je kan verhalen als je thuis zit rond de haard zelfs nog als je al lang opa bent. Henk het was een genoegen om je te volgen, wij zien elkaar weer ongeveer halve wege juni.
  5. Bert van Vliet:
    21 mei 2014
    Henk, Proficiat. Henk het zal je veel inspanning hebben gekost en ik ben blij met je dat je Santiago de Compostella hebt bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat je rijker thuis komt. Probeer die herinneringen vast te houden. We weten dat alles wat we hebben niet zo vanzelfsprekend is. Ik zie je binnenkort in Dronten
  6. Ria:
    21 mei 2014
    Van harte gefeliciteerd met de eindstreep; knap gedaan hoor! Het lijkt me een geweldige ervaring...
    Geniet nog even van het 'toetje'!
  7. Ruben:
    21 mei 2014
    Henk, wat een fantastische reis heb je gemaakt. Hier kan je nog lang op terug kijken. De teksten die je schreef waren net als of wij erbij waren. Bedankt hiervoor. Geniet van je dagen die je daar nog blijft en spreek je weer in Nederland. Groetjes
  8. Ineke:
    21 mei 2014
    Hoi Henk, je hebt het gedaan! Geweldig. We hebben elke dag van je verhalen genoten. Als je weer thuis bent zullen we weer opnieuw van je verhalen genieten, je raakt vast niet uitgepraat. Goede reis terug en we zien je weer in Hengelooooo
    Groetjes Rudy en Ineke
  9. Annelies:
    21 mei 2014
    Halo Henk, gefeliciteerd, knap hoor! Dit kan niemand je meer afnemen en volgens mij kan je hier heel lang op teren!
    Het was heel leuk om je zo te volgen, ik zie je pas weer 1/2 juni als ik terug ben van vakantie. Geniet nu nog even lekker van een paar wel verdiende "vrije" dagen daar!
  10. Annelies:
  11. Hans Huisman:
    21 mei 2014
    Petje af Henk! Wat een ervaring rijker. Tot binnenkort en geniet nog even van je vrije dagen.
    Gr. Hans
  12. Gerrit-Jan:
    21 mei 2014
    Henk zoal je al kon lezen, we zijn trots op je
  13. Ridi:
    21 mei 2014
    Henk, proficiaat, goed gedaan, ik was er van overtuigd dat je het kon maar nu je het hebt volbracht mijn waardering, bijzonder knap.
    We zien elkaar, dan kun je me in alle rust bijpraten over je ervaringen
    Uiteraard onder het genot van een biertje.

Tot gauw, groetjes, rino
  14. Angelien Zonder:
    21 mei 2014
    Gefeliciteerd met het halen van de eindstreep. Knap gedaan. De omstandigheden waren niet altijd even gemakkelijk. Je kunt trots zijn op je zelf. Geniet nog even van het allerlaatste stukje. Bedankt voor je verslagen ik heb er echt van genoten.
    We spreken elkaar weer in Nederland. Groetjes Angelien.
  15. Paul:
    21 mei 2014
    Wat eens zover weg was, is plotseling daar.
    Finis Terrae, Acta est fabula?
  16. Albert Bosch:
    21 mei 2014
    Gefeliciteerd Henk, geweldig gedaan; je hebt het gehaald!
    Jouw leven zal vanaf nu altijd bestaan uit: "dat was nog voordat ik de Camino heb gelopen" en: " dat was nadat ik de Camino heb gelopen". Hoe ouder je wordt des te vaker je dit zult zeggen!
    Ik heb echt genoten van de verhalen die je elke dag weer schreef; zo lekker openhartig; bedankt. Volgende week gaan we met motorvakantie, maar daarna werken we beide weer en moeten we gauw helemaal bijpraten. Henk jij ook nog een fijne "toetje"-week. Groeten, Albert
  17. Mirjam:
    21 mei 2014
    Hey Henk, als ik een hoed had dan nam ik m voor je af ;-)
    Geniet nog even lekker na van je toetje en ga maar hééél lang uitbuiken.
    Ik heb genoten van je reisblog en zie je gauw weer in Dronten
  18. Erik & Leandra:
    Congratulations,, you did it...775 km
    Knappe prestatie, goed van je !
    Geniet nog van de laatste (wandel)dagen in Spanje.
    Tot gauw, Erik en Leandra
  19. Marion:
    21 mei 2014
    YES!!! Gehaald!!! Toppie Henkie, ben trots op je!! Geniet maar lekker van deze overwinning! Nu nog een laatste "uitdaging" en dan heb je echt alles voltooid!! Wat moet dat een heerlijk euforisch gevoel geven maar ook een hoop zelfkennis want je zult jezelf regelmatig tegen gekomen zijn tijdens je wandeltocht! Het is dus een hele leerzame maar ook bijzondere en verrijkende wandeltocht geworden! Geniet nog vh laatste stukje en straks weer lekker terug bij je gezin! Tot gauw! groetjes Marion
  20. Colinda:
    22 mei 2014
    Yeah!!! Henk heeft zijn doel bereikt!!! Gefeliciteerd! Geweldig om met je mee te mogen lezen!!! Geniet nog even verder!!!

Groetjes Colinda
  21. Gert Peddemors:
    22 mei 2014
    Henk, ik wil je feliciteren met het behalen van de Camino.
    Petje af voor zo,n prestatie, maar blijkbaar is dit nog niet goed genoeg en loop je nog even 100 kilometer verder voor de volgende mijlpaal. Wat je ook schreef van alle ups en downs. en dan toch maar weer doorgaan, chapoo.
    Maar ook vind ik het een prestatie voor Margerithe, om zoveel weken de touwtjes aan elkaar te knopen en alleen zorgen voor de kinderen en huishouden en werken.
    Henk hou vol ook de laatste lootjes en tot gauw.

Groeten Gert P
  22. Greta Topper:
    Ha die Henk,
    Geweldig gedaan. Wat ontzettend leuk om zo met je mee te "lopen" en mee te mogen genieten. Je bent een topper.
  23. Gerard Flake:
    Nothing is impossible.
    The word itself says, I'M Possible. (Audrey Hepburn)

Henk gefeliciteerd, geniet nog even van het eind van de wereld en dan volgende maand gewoon weer met de trein naar Dronten.

Pet af, Gerard
  24. Nelleke Bergman:
    22 mei 2014
    Gefeliciteerd met het behalen van de camino. Loop nog even door en je bent bij het eind van de wereld. Heb erg genoten van jouw verslag volgend jaar ga ik je achterna. Groet Petra
  25. Wendy:
    Gefeliciteerd henk. Wat een prestatie! Groetjes
  26. Marlies:
    23 mei 2014
    Beste Henk
    Gefeliciteerd je bent er! Wat zal dat een zalig gevoel zijn. Maar misschien ook een beetje onwennig,je loopt niet meer de hele dag.
    Het zal super zijn om je gezin weer tezien. Zeker ook een topprestatie voor hun om jou zolang te moeten missen.
    Het zal wel even wennen zijn om weer in het ritme te komen maar neem je tijd. Ik denk er nog heel vaak met zoveel plezier asn terug en was maar 2 weken weg.
    Henk het was leuk om je te leren kennen het gaat je goed, wel thuis en geniet van je mooie prestatie.
    Lieve groetjes Marlies
  27. Marlies:
    23 mei 2014
    Beste Henk
    Lieve groetjes Marlies
  28. Myrtha:
    24 mei 2014
    GEFELICITEERD HENK!!!!!!
    Het halen van het eindpunt is een heel bijzondere prestatie. Met alle hoogtepunten kun je er voor altijd met trots aan terugdenken, beste Pelgrim!!!
    Ook je thuisfront moet je niet vergeten, ook zij hebben je dit gegund...dat is ook petje af! Ik wens je nog een paar heel mooie dagen en wacht op de foto's van "het eind van de wereld". Ben benieuwd.
    Je zult nu voor altijd een nieuwe kijk op dingen in het leven hebben, je bent een ware pelgrim. Een groots welkom staat je weer te wachten in je thuisland door iedereen die je lief heeft!
    Tot kijk, hartelijke groetjes, Myrtha
  30. Jan van de Camino:
    26 mei 2014
    Beste Henk,
    Gefeliciteerd.
    Na terugkomst uit Santiago ben ik jouw verslag gaan lezen.
    Er zijn zo veel overeenkomsten mbt. ervaringen, gevoelens, ontmoetingen, herkenbare plaatsen op je mooie foto's, namen van pelgrims die we tegengekomen zijn.
    Moet zeggen dat ik jouw verhalen gelezen heb met een lach en een traan en soms met kippenvel op mijn armen.
    Henk, we zijn verschillende dagen met elkaar opgetrokken, avonden samen doorgebracht en in gezelschap geweest van geweldige mensen.
    Wat heel bijzonder was, want dat was het echt. We groeiden steeds meer naar elkaar toe, onze geprekken werden steeds peroonlijker, we stonden open voor elkaar, daarnaast hadden we ook nog veel schik.
    In Leon namen we als goede maatjes afscheid van elkaar.
    "Niet voor lang, we komen elkaar weer tegen," schrijf je in het verslag van etappe 20.
    Dit had ik ook zo gehoopt, maar heeft helaas niet niet zo mogen zijn.
    Henk, het was geweldig om jou te ontmoeten op onze camino.
    Ik heb ook een dagboekje bijgehouden.
    Dat eindigt met het gebedje dat ik van jou gekregen heb en begint met deze woorden:

Het ga je goed
    Moge wat op je weg komt
    jou tot zegen zijn.

Henk, bedankt voor je vrienschap.
    Geniet na van deze camino, maar ook van de camino, die nu volgt.

Buen Camino van Jan
  31. Jan van de Camino:
    26 mei 2014
    Beste Henk,
    Ter overweging.
    Bij het nalezen van mijn reactie, kwam ik tot de ontdekking dat bij de woorden "gesprekken, persoonlijker, vriendschap" letters ontbraken en er een woordje "niet" te veel stond.
    Sta daar bij stil en denk dan in eerste instantie, opnieuw maar nu zonder die fouten.
    Nu vraag ik mij af of dat nu echt belangrijk is, als we meenemen wat we op de camino gehoord, gezien en geleerd hebben.
    Moeten we ons niet met hele andere zaken bezig houden, is de kern niet belangrijker dan de schil.
    Buen Camino van Jan
  32. Marike:
    5 juni 2014
    Ha Henk,
    Ik ben er nu pas aan toe gekomen om een stuk van je blog te lezen en de foto's te bekijken. Wat leuk om jouw beleving te lezen, het is zo bijzonder om vooral het stuk dat we in ons groepje liepen met je mee te lezen. Dank je voor alle mooie momenten en voor jouw zorg om ons toen we ziek waren. (is 'de zorg' iets voor jou??). Ik ben nu een week terug en nog niet goed 'geland', moet nog erg wennen. Henk, geniet van je gezin.
    Ik heb nog een paar foto's van je blog gekopieerd, hoop dat je dat goed vindt...zooo mooi!
    Alle liefs van Marike