wandelen naar het einde van de wereld.

27 mei 2014 - Cape Finisterre, Spanje

Eerste dag 23 mei Santiago - Negreira 25, 4 km

Vandaag continue buienen. Hier wandelen ook pelgrims die de route vorig jaar hebben gewandeld maar geen tijd hebben gehad om dit stuk te wandelen en lopen dit nu. Zijn ook diversen mensen van de route Portugal aanwezig. Kunt wel merken dat dit een stuk rustige is vergeleken met de route voor Santiago de Compostela. Wandel weer door de eucalyptus bossen heuvel op en af een buitje hier en daar. Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=qerMYMsNd0g

Tweede dag 24 mei Negreira - Santa Marina 20 km.

Een pittige etappe. Heuveltje op en af over stenen en door de modder. Regen buien en een zonne straaltje. Maar één ding is zeker het schoot niet op. Denk dat ik circa 12 km er op heb zitten zijn het er nog maar 7 km. In een bar hoorde ik dat het dit weekend druk is in het gehucht dus gelijk maar wat reserveren. Tegen mijn principes maar het geeft wel een stuk rust. Hier gaat het met de eucalyptus bossen gewoon door. 's avonds nog naar de voetbal gekeken in de albergue. En bij de gelijkmaker maar gaan slapen. Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=3koFa0DHVe4

Derde dag 25 mei Santa Marina - Cee 33 km

Van ochtend vroeg van start gegaan het wordt een zware etappe. Nadat ik tegen 12 uur 18 km erop heb zitten besloten om met Frank uit Oostenrijks de laatste 15 km niet via de weg maar de route volgen. We werden er op gewezen dat er de komende kilometers geen bar of wat dan ook is. Lopen door een mooi natuurgebied. En dan kun je in de verte de oceaan zien. En elke keer op een heuveltop komt het dichter bij. Zeer zware afdeling maar een van de mooiste uitzichten. Voor het eerst de oceaan goed in zicht. Dat doet je wel wat na bijna 900 km wandelen. Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=zXplr_rtHKw

Vierde dag 26 mei Cee - Fisterra 12 km

Uit geslapen dus 8 uur vertrokken. Loop samen op met Joan uit Australië voor de laatste kilometers op mijn camino. Heb besloten om morgen hier ook te blijven. Fisterra komt dichter bij. De laatste kilometers over het strand naar Fisterra. Langzaam komt ik aan het einde van mijn camino. In het centrum komt de bus vanuit Santiag aan even kijken of er nog bekenden zijn. Kom later op het terras nog enkele bekenden tegen die met de bus zijn aan gekomen. Zijn denk ik meerdere bussen. De Compostela van Fisterra opgehaald en afgesproken voor de rituelen voor vanavond. Aansteker, papier, kleding en een fles wijn gaan mee. 's middags nog een tijd op het strand aan de kant van de oceaan gezeten. Lekker rustig met de muziek van de golfslag op de achtergrond in gedachten weg gezonken. Naar het avond eten gaan we met een groep naar de kaap. April uit Canada, Moses uit Italië, Munia uit Spanje, Joan en komen op de de kaap Frank nog tegen. Een ieder heeft een kledingstuk bij zich. Bij het 0, 00 km punt foto's maken. Even later een vuur maken en steken de kleding brand. Diverse flessen wijn worden ontkurkt en zie nog meer bekenden. Deel bekers uit en schenk de wijn in. Proosten op het einde van de camino en op een nieuw begin na de camino. Er ziten redelijk veel mensen op de kaap. Samen wachten op de sun set. Die komt er niet. Heb ik daarom bijna 900 km gewandeld en werkt de zonsondergang niet mee. Maakt niet uit dit is een mooi einde van mijn camino. Morgen nog even met de voeten en de oceaan hoort ook bij het ritueel. En dan ben ik geen pelgrim meer maar toerist. In de oudheid, groeten vanuit het einde van de wereld, Henk

film van de camino frances 45 minuten. http://www.youtube.com/watch?v=LRci2lr9s_A&feature=share

1. Coos Wildeman:
    27 mei 2014
    Nou Henk gefeliciteerd wat een geweldige prestatie en wat een ervaring, zo te zien heb je er wel een jas voor uit moeten trekken maar het is je gelukt, nu maar snel terug naar de werkelijkheid en weer fijn thuis bij vrouw en kinderen, die hebben jou ook moeten ontberen of ze nu wilden of niet,
    We zien elkaar binnenkort groete Coos
  2. Femke:
    27 mei 2014
    Henk, gefeliciteerd, wat een knappe prestatie!
  3. Erika:
    Hee Henk, wat goed dat je het gehaald hebt. Knappe prestatie, gefeliciteerd hoor. Wat een ervaring ben jij rijker. Geniet nog even lekker met je voeten in de zee vandaag. Wat zul jij veel te vertellen hebben als je terug bent in Nederland, maar wat zal dat ook weer wennen voor je zijn. Eerst maar eens lekker naar huis naar vrouw en kinderen. Die zul jij en zij zullen jou ook wel gemist hebben. De rest hier in Nederland komt later wel weer. Geniet nog even na van je wandelingen en tot gauw!!
  4. Marja van der Veldt:
    27 mei 2014
    jeetje Henk, ik dacht dat Santiago je eindbestemming was, maar je hebt er nog "eventjes" 90 km aan vast geknoopt. Wat een prestatie. Nogmaals gefeliciteerd. volgens mij ben je tijdens je reis wel heel wat kilootjes kwijt geraakt, maar je bent een ervaring rijker die niemand je meer afneemt en waar je nog lang van zult nagenieten. je hebt ook deze laatste dagen weer enorme mooie foto's gemaakt, vooral die nevel tussen de bergen..... prachtig! Geniet nog even van het toerist zijn en een goede terugreis naar je gezinnetje gewenst.
  5. Dianne:
    Geweldig Henk. Je komt dus als toerist terug! begrijp ik. Jammer ik had je ook nog wel als Pelgrim willen ontmoeten. Grapje....!
    Ik heb bewondering voor je en vindt het super moedig dat je ook nog dat laatste stuk hebt gelopen. Een prestatie waar je trots op mag zijn. en nu voorbereiden op het 'gewone'leventje, want dat zal voor jouw nu wel wennen worden en natuurlijk voor het thuisfront ook. Veel succes en tot snel. Groetjes Dianne
  6. Joop:
    27 mei 2014
    Hoi Henk, bravo en proficiat. Geweldige prestatie en wat een mooie maar zware tocht. Je hebt ons verrast en laten genieten van prachtige reisverhalen en schitterende foto's. Geniet nog even na. Ik ben al benieuwd om jou reisverhalen aan te horen. Trouwens mooi dat jou scheerapparaat stuk is gegaan, staat jou wijs. Groet, Joop
  7. Ans Hoeksma:
    28 mei 2014
    Hoi Henk,
    tjonge wat een verhaal zeg. Mooi wat je beschrijft en wat je gedaan hebt.
  8. Marike:
    5 juni 2014
    Hoi Henk,
    Dat je ook nog naar Finisterre bent gelopen!! Supergoed. Wij zijn met de bus gegaan, maar evengoed genoten van 'het eind van de wereld'.. ik zie op de foto dat je ook in Finisterre je Compostela hebt verdiend.. 3 stuks (jij zit gebakken, alle zonden vergeven haha)
    M'n complimenten, groetjes Marike
  9. Joanne Coad:
    12 juni 2014
    Hi Henk. The website didnt offer me an English option so I cant read your blog but enjoyed the pics from out at the Finisterre lighthouse. Im sorry we didnt get the chance for a proper goodbye after the bus trip back to Santiago. After the crush to get on, then everyone heading different directions after we arrived. Thankyou for your company those 2 and half days, we had a lot of fun and the memories are keeping me going now that Im back home.I havent had any wine since our celebration session, but I do have all the corks! I still have my bottle of Rioja wine to share with my family sometime. I havent heard whether you had a chance to chat with Fran and Kim when you all caught the same flight to the Netherlands. My train trip to Madrid was very comfortable and I went to a bullfight. I only stayed for 2 of the 6 bulls, it was too much for me, but I respect that it is their tradition. My 23 hours to get back to Brisbane were arduous but I was rewarded by my adult children and my grand children all being at the airport to greet me. I hope your home coming was all you'd hoped it to be, back in the family fold. Im slowly writing a journal about my camino while it is fresh in my mind, and part of me misses the heading off to new places and meeting new people each day. I will do my best to keep that spirit of the camino in my heart. Im enjoying my beach walks here and even though we are starting winter, the sea water isnt as cold as our Atlantic paddle.
    Wishing you all the best, I am on FB and Ive included my email if you would like to keep in touch. Love Joanne