Etappe 15, Padornelo - Lubián, 8 km, 17 graden.

22 april 2024 - Lubián, Spanje

Vannacht heeft het enkele graden gevroren hier boven op de bergpas. Nadat we in het wegrestaurant een decafé con leche te hebben gedronken kunnen we beginnen aan de afdaling. Het wordt geen lange wandeldag. We gunnen onze voeten wat rust. Maar vooral de blaren op de linker hiel van Marquérite hopen dat die wat kunnen genezen. Bij de start van de wandeling waait een behoorlijk koude wind ons in de rug. Gelukkig van achteren zodat we er niet tegen in moeten. Het eerste stuk wandelen we langs de doorgaande weg tot we over het voetpad verder kunnen wandelen. Hier kunnen we in de luwte ons ontbijt nuttigen. Maken diverse stops om van het uitzicht te genieten. Het voetpad word dan weer een water pad, even zoeken van steen tot steen om droge voeten te houden. Vroeg in de middag zijn we aangekomen bij de albergue. Dan de gebruikelijke rituelen, douchen, wassen alles ophangen om te drogen. Even op bed liggen. Zijn nu ruim twee weken onderweg en het ritme bevalt goed. "Walk, sleap, eat, repeat".
De eerste wandeldag hebben we regen gehad. Dat was de laatste regen dag van circa twee weken regen voor we aan kwamen. Pelgrims die in Sevilla zijn gestart vertelden; rivieren stonden hoog en de stapstenen in de rivieren stonden onder water of waren meegenomen door de stroming van het water. Om de rivier over te steken schoenen, sokken en wandel broek uit, dan tot het middel door de rivier waden en hopen dat je niet wordt mee gesleurd door de stroming. Dat hebben wij gelukkig niet mee gemaakt.
Hebben heel mooi weer. Hier hoog in de bergen is de temperatuur wat lager. Maar als we weer wat naar beneden gaan stijgt de temperatuur weer. Hebben hier geen Wifi. dus zet allen het verslag er op. Tot later.

1. Paul:
    22 april 2024
    "Walk, sleap, eat, repeat" en vergeet niet ook wat te drinken Henk.
  2. Henk lansink:
    22 april 2024
    Klopt Paul, het is wel veel water drinken, bier en vino tinto.

Jouw reactie