etappe 25 Foncebadón - Ponferrada 27 km

12 mei 2014 - Ponferrada, Spanje

De weg naar de top is altijd langer dan gedacht. Hou jezelf niet voor de gek, er komt altijd een moment waarop iets wat dicht bij leek, nog heel ver weg is. Tekst van Paolo Coelho. Vanochtend vroeg uit de veren, wil op het hoogste punt van de camino bij La Cruz de Fierro de zonsopgang bekijken. Het bewolkt dus geen zonsopgangen. Dit is ook het punt op de camino voor enkele rituelen. Ik heb 5 kiezelstenen bij mij met teksten er op van mij en de familie. Die laat ik hier achter met de bedoeling om los te laten wat in het binnenste van je hart met moeite kunt los laten. Je legt de steen neer, daarop volgend moet het ook tussen de oren goed komen is de bedoeling. Baad het niet schaat het niet denk ik maar. Vervolgens heb ik een papiertje met een gebed (staat aan het begin van dit blog bij mijn eerste tempel) die ik van pastor Nibelke heb gekregen een tekst gezet dat we er mogen zijn en nog meer. Dit papiertje vouw ik heel klein en druk ik in de paal met het ijzeren kruis. Dit zijn rituelen die veel mensen hier doen. Zommigen heel uitgebreid anderen minder dat is ook de camino. Als ik aan de afdaling begin heb ik de bergen met sneeuw achter mij gelaten. Onvoorstelbaar een paar dagen geleden kwamen deze nog dichter bij en nu laat ik deze achter mij. Het pad naar beneden is zwaar stop regelmatig om van het uitzicht te genieten. Loop het laatste stuk op met twee dames uit Nederland. Bij de laatste stop nog even met een japanner zitten kletsen. In Ponteferrada kom ik een Nederlands Amerikaans stel tegen en lopen samen naar de albergue. Bij het inschrijven zak ik in elkaar met alles wat daar bij hoort. Per ambulance naar het ziekenhuis voor onderzoeken. De communicatie gaat moeizaam een enkeling kan een beetje engels. Naar diverse onderzoeken, lang wachten en rillen van de kou door de airco. Alles is goed en mag weer naar de albergue. Met de mededeling dat ik het rustig aan moet doen. Heb een papier mee gekregen, als er wat is dat ik dit bij een ander ziekenhuis mee moet nemen. Met de taxi terug. Maar hoe leg ik die chauffeur nu uit waar ik heen moet? Terwijl ik niet weet waar ik weg kom. Met moeite komen we er uit. Aan gekomen in de albergue helpen ze mij voort. Nog even met de Nederlanders gesproken en dan slapen.

Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=prJoeJLAUTM

Vandaag blijf ik hier, rustdag. Met de verzekering alles geregeld. En dan een bar op zoeken voor een ontbijtje. Het is onderandere 14.30 uur.

1. Greta Topper:
    Hoi Henk,

Laat je niet kisten, maar luister wel naar je lichaam! Je komt er wel weer bovenop.
  2. Erika:
    12 mei 2014
    Hee Henk, hou vol, maar pas toch ook goed op jezelf. Je hebt weer een lange wandeling gemaakt. Vorige week dacht ik dat je iedere dag van het leven genoot met een biertje of wijnte en tappas. Dat moet je blijven volhouden, da's blijkbaar goede medicatie en dat houd je op de been!!! En een rustdag is zo af en toe ook niet overbodig, altijd maar doorgaan kan ook niet. Zet 'em op Henk!!! Dank voor je leuke reisverhalen iedere dag. Groet, Erika
  3. Myrtha:
    12 mei 2014
    Hey Henk, doe het laatste stukje nou maar eens rustig aan en neem morgen ook een rustdag, dan zul je zien dat je het wel haalt! Je hebt ook weer een
    megastuk gelopen, respect, maar blijf goed op je lijf en leden letten!
    Succes met het vervolg taaie!
    Groetjes, Myrtha
  4. Myrtha:
    12 mei 2014
    Heb nu je prachtige foto's gezien....
    Genieten is het wel, maar ik ben vandaag onder de indruk van het kruis met de beschreven kiezelstenen, briefjes en versieringen... Er is meer...
    Raise your hands and praise the Lord!
    Open you hart!
    Myrtha
  5. Bert van Vliet:
    12 mei 2014
    Henk, pas een beetje goed op je zelf. Neem anders maar vaker een terrasje.
  6. Marja van der Veldt:
    12 mei 2014
    jeetje Henk, ik schrik ervan. Nu heb je de afgelopen tijd steeds op anderen lopen passen, maar pas ook op jezelf hè? Weest zuinig op jezelf. Goed dat je een dag rust in hebt gepland, zoals een schrijver hierboven, twee zou ook geen kwaad kunnen. Neem de tijd om je lichaam te laten herstellen.
    Weer wel hele mooie verhalen en foto's. Ik kan me voorstellen dat een moment bij dat kruis met al die stenen, namen en briefjes wel een echt moment van bezinning is. Succes verder Henk!
  7. Gerrit-Jan:
    12 mei 2014
    Neem inderdaad je rust! We willen je graag weer heelhuids terugzien. Pak vaker een terrasje
  8. Annelies:
    12 mei 2014
    nou Henk, dat is schrikken, doe lekker even rustig aan, beetje goed uitrusten, en wie weet kan je over een paar dagen weer verder.
  9. Ruben:
    13 mei 2014
    Henk, wederom bedankt voor het mooie verhaal. Denk wel aan je jezelf.
  10. Jan en marlies:
    Ha die Henk,
    Al we er ook niet bij zijn als vrouw gaat het mis hè:)
    Nee hoor grapje maar wat zul jij en het thuisfront geschrokken zijn. Het komt wel weer goed. Ik denk dat je en een zeer emotionele tocht hebt gehad en het heel zwaar was door de lastige afdaling.Gelukkig is er verder niets aan de hand. Een keer een rustdag is raar maar ik zou hem maar even nemen.
    Wij( Marja en ik) als thuisblijvers, zouden er graag weer zitten. We verlangen naar de rust, wandelingen en gesprekken. Daar bedoel ik mee te zeggen neem je tijd en rust nu iedereen je dit gunt en je de tijd kunt nemen. Misschien een nieuw leerpunt op dit keerpunt van het Cruz.
    Henk veel plezier nog op je reis en geniet ervan.
    Groetjes Marlies
  11. Erik & Leandra:
    13 mei 2014
    Tjonge Henk...dat is even schrikken. Goed dat je je hebt laten onderzoeken en dat de uitslagen goed zijn! Na je rust (met veel water en wat zout), met je mooie blarenvrije voeten (compliment!), op weg naar de finish....nogmaals take care and keep smiling!
  12. Olaf Netze:
    13 mei 2014
    Gelukkig dat je weer verder kunt. Pas goed op jezelf! Buen viaje.
  13. Mieke Rijpert:
    13 mei 2014
    Henk pas goed op jezelf niet alleen op de anderen. Neem eens vaker een rustdagje. Hou vol!