etappe 30 Barbabelo - Gonzar 26, 1 km

17 mei 2014 - Portomarin, Spanje

Over 20 jaar zal je eerder teleurgesteld zijn over de dingen die je niet hebt gedaan dan over de dingen je wel hebt gedaan. Dit kwam op mijn mail deze week binnen op iedere dag een gedachtenis. Gisteren voelde ik mij even geen pelgrim. Voeten lekker ontspannen in het zwembad met een biertje in de zon te genieten en kletsen met andere pelgrims. Dit is even wat anders. Waar ik overnacht is nieuw en luxe. Voor een keer heeft dat natuurlijk ook wel wat. Vanochtend met z'n vieren vertrokken met Sietske en Klaas uit Friesland en Eva. Komen onderweg weer vele bekenden tegen. Kom Ilke ook weer tegen en vliegen elkaar weer in de armen. Het is vanochtend druk op de etappe. Kunt merken dat we zijn begonnen aan de laatste 100 km. De stad Sarria is voor velen een start plaats. Als je hier start kun je met de stempels een compostela krijgen. Dit is de minimale afstand voor een compostela. Boerderijen buiten de gehuchten zijn er niet. De boeren leven met hun vee in de dorpen. En brengen elke ochrtend de circa 15 koeien naar het weiland. En 's avond weer naar de stal. Onder weg komen we een boer tegen. Het boeren leven is hier een stuk harder dan in Nederland. Portomarin ken ik nog van 27 jaar geleden. Hier lunchen we voor dat we in deze warmte aan het laatste stuk van 8 km beginnen. Het is een lange klim langs de weg en een groot deel in de zon. Bij aankomst in de albergue is er nog één plek vrij. Klaas zegt Henk die neem jij dan gaan wij naar de munisipal albergue. Groeten Henk

Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=zKk4QW9HFC0

1. Marja van der Veldt:
    18 mei 2014
    jeetje Henk, de laatste 100 km alweer. Wat een afstand heb je al achter de rug. Het einddoel is dus al bijna in zicht. Ga zo door Henk en blijf vooral genieten!!
  2. Annelies:
    18 mei 2014
    Nou Henk, de laatste 100 kilometers zijn aangebroken, knap hoor, geniet van de laatste 100 kilometers, je hebt dan een mooidoenerij bereikt, jij hoeft over 20 jaar niet terug te kijken op iets wat je niet gedaan hebt, maar wat je wel gedaan hebt!
  3. Greta Topper:
    19 mei 2014
    Echt, alweer de laatste 100 km? Wat een geweldige ervaring heb je nu al in je rugzak zitten. Je hebt voor jaren gesprekstof over deze bijzondere reis. Hou jezelf heel en dit laatste stuk zal je ook wel lukken!