Aankomst in Sint Jean Pied de Port tegaan 774, 4 km

15 april 2014 - Roncesvalles, Spanje

Ja daar zit je dan in de trein vroeg in de ochtend met een gemengd gevoel bij het afscheid nemen. Er was een compleet uitwaai comité aanwezig om kwart over 6 in de ochten Marquérite, Jelmer en Martinthe met oma en de kameraden. Dat doet je toch wel wat. Dochter Marinthe (12 jaar) die al weken aangeeft, papa ik ga je missen. Waarom ga je dit jou doen? Waarom nou zoveel weken van huis? Waarom ga je dit lopen? Waarom mag ik niet mee? Nou Marinthe over een paar jaar kunnen we wel een andere route lopen van een week of twee met ons tweetje, drietjes of vieren. Met zoon Jelmer (14 jaar) afgelopen zaterdag nog samen naar fc twente - roda jc geweest. En voor Marquerite en mij had Hélène van de Bent voor de dienst zondag ochtend nog een Christoffel met een kaartje vol geschreven met intenties. Een kaart voor mij en één voor Marquerite. Tijdens de kerkdienst heeft Hélène het ook nog even aangegeven. In de trein bij Amersfoort over stappen, eind punt van deze trein. Dat was echt niet de bedoeling. Via Utrecht bij Schiphol aan gekomen. In Bordeaux heeft de TGV 20 minuten vertraging. Gelijk maar een trein kaartje Bayone SJPdP gekocht. Aangekomen in Bayone rijd er geen trein naar SJPdP. Maar er staan bussen gereed. 19.00 uur aangekomen in de herberg L 'Esprit du Chemin. En gelijk aan het avond eten aangeschoven zoals we hadden afgesproken, ze zouden wachten op mij met het eten. Toch leuk dat de hele groep op je wacht met eten tot dat je er bent. Dit is een herberg die wordt gerund door pelgrims voor pelgrimgangers. Deze herberg stond op mijn lijstje om in ieder geval hier te beginnen. Na een voorstel rondje en de reden waarom je de route loopt, crica 18 mede pelgrims uit de hele wereld kennis mee gemaakt. Omdat de aanwezigen afkomstig zijn uit alle delen van de wereld heb ik het volgende gezegd: I am Henk Lansink and come from the Netherlands. 27 years ago during the holidays, I have followed the route to Santiago with car. I had already in mind to walk the camino. Now is the time to walk this journey and give the memories of my life, a beautiful spot Verwacht dat ik de meesten hiervan de komende tijd vaker tegen kom. Hierna werd het eten op gediend. In Sint Jean Pied de Port komen diversen routes bij elkaar. Van hier uit gaat de route over een bergpas door de pyreneeën naar Spanje. Dit is een van de zwaardere etappes op de route. Een impressie op youtube toe gestuurd door Wubbe die twee weken later vertrekt vanuit Dronten op de fiets samen met zijn zoon naar Santiago de Compostela. http://www.youtube.com/watch?v=lDCzjlIcI30

Heb niet altijd wifi

1. Wubbe:
    15 april 2014
    Henk, goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen in Saint-Jean Pied du Port. Zo te zien ben al al goed ontvangen in je eerste herberg. Van nu af aan ben je Henk die in voetsporen treed van vele pelgrims door de eeuwen heen. Je draagt een rugzak, een schelp en wandelschoenen maar daarmee voel je nog geen pelgrim, het pelgrim zijn groeit op de weg die je gaat.
  2. Hans Huisman:
    Hallo Henk,

Fijn dat je goed bent aangekomen. Heel veel plezier en succes met deze unieke reis. Zal met veel plezier je reisverslagen lezen.

Gr. Hans
  3. Annelies:
    15 april 2014
    Nou Henk, nu gaat het echt beginnen, fijn dat je goed aangekomen bent.
    Maak er een mooie trip van, maar dat zal vast wel.
  4. Albert:
    15 april 2014
    Henk fantastisch dat de tocht zo goed begint. Toch even spannend of alles klopt tijdens die eerste dag. Nu je eenmaal op de plaats van de start bent is de planning iets strikt. Het was trouwens wel heel stil op het werk vandaag... Henk ik mis je nu al!
    Doe voorzichtig en begin rustig; het is nog een heel stuk! Sterkte!
  5. Gert-Jan:
    15 april 2014
    Een hele goede reis en wens je veel mooie ontmoetingen.
    Ik weet zeker dat ik ook van de nog komende reisverslagen zal genieten :)
  6. Dianne:
    15 april 2014
    Ha Henk, toch altijd een prettig gevoel om op de plaats van bestemming te zijn zo'n eerste dag (inmiddels de 2e dag en heb je er al een etappe opzitten, maar dat horen we nog). Bijzonder dat je daar dan verwacht wordt door een groep mensen die je tot dan helemaal niet kent.
    Ik vind het een hele onderneming en heb echt bewondering daarvoor. Ben ook wel een beetje jaloers, want zo'n tocht door de bergen lijkt me helemaal super, wel zwaar maar ja..... Je weet waar je het voor doet!
    We gaan je tijdens de route volgen en zijn benieuwd naar je ervaringen.
    Succes Henk.
    Groetjes Dianne
  7. Marja van der Veldt:
    15 april 2014
    Ja Henk, afscheid nemen is het moeilijkste moment.(sprak de ervaringsdeskundige ;-) Maar als je straks terug bent waarderen ze des te meer dat je er bent en wat zullen ze dan trots op je zijn!!!! Je begint dus gelijk maar met een zware bergetappe? Ach waarom ook niet, om er langzaam in te komen :) hihi.
    Henk ik wens je enorm veel succes, geniet ervan en doe mooie indrukken op. Ik kijk uit naar je reisverslagen.
    Groetjes, Marja
  8. Ans Zonneveld:
    15 april 2014
    Prachtig om te lezen, ja, je bent nu echt van start. Laat je verrassen en voor de 1ste etappe, op naar Ronchevalles, veel succes en geniet van de prachtige vergezichten. Een Buen Camino en loop je eigen "loop", groeten Ans [van ansaandewandel]
  9. Gerrit-Jan:
    16 april 2014
    zet hem op, lekker naar Santiago heen
  10. Erik:
    16 april 2014
    Goedendag Henk, ik hoop dat hij in iedergeval goed is als je dit bericht leest.
    Heb respect jou en de uitdaging die je aan bent gegaan, hele goede reis, have fun, en behouden thuiskomst en heel veel suc6. gr Sleur