Etappe 1 Saint Jean Pied de Port - Roncesvalles 24.9 km

16 april 2014 - Larrasoana, Spanje

Bij vertrek uit de herberg kreeg ik een gedachtenis kaarte mee. De tekst komt over één met het liedje van het vorige blog. Alleen vertrokken en onderweg naar een uur kom ik Cloudy uit Australië tegen sliep op de 8 persoons kamer. Samen hebben we de hele tocht afgelegd,. Hadden het mooiste weer van de hele wereld, mooie kan bijna niet. Maar o o wat een zware etappe. Maar ook wat een mooie omgeving. Bij aankomst, om dat de trein niet reed, twee bussen vol met pelgrims. Je ziet ze niet weet op de camino. En als we de grens met Spanje gepasseerd zijn bij het monument van Roland gaat het klimmen gewoon door. Sneeuw ligt er nog van twee weken geleden. Een enkele vale gieren gezien. Mooi gezicht. Aan gekomen in de herberg in Spanje, een heel goed verzorgde herberg en een hartelijk welkom. Alles ziet er netjes uit. Eten bij cassa Sabina. Dat is ook heel apart. Zoveel talen door elkaar geroezemoes. Later nog een kerkdienst bij gewoond in een klein kerkje. Daar werd in de taal van alle landen die in de albergue overnachten de pelgrims zege uit gesproken. Nou dat heeft even geduurd Geschiedenis Op de pas is in 778 slag geleverd tussen de Basken en Karel de Grote, waarbij de Bretonse ridder Roland sneuvelde. Dit feit is de aanleiding geweest voor het Roelandslied, een hoogtepunt uit de 12e-eeuwse Franse literatuur. Een impressie gevonden op youtube. http://www.youtube.com/watch?v=qUpuX7Opmrk

1. Wubbe:
    16 april 2014
    Henk, de kop is er af, knap werk hebt je geleverd. Het begin is sowieso zwaar, maar in dit geval is ook direct bergop en niet te zuinig ook. Gelukkig was er aan eind van de dag weer een bed voor je beschikbaar. Je reis is begonnen, ben reuze nieuwsgierig naar het vervolg.