etappe 12 Agus - Burgos 25, 6 km

28 april 2014 - Burgos, Spanje

Gisteren avond heb ik van het dinner genoten in de albergue met het groepje Nederlanders. Ook dit keer alles netjes verzorgd. Hier bij het dinner moet je niet gek op kijken als 3 personen het zelfde bestellen er verschillen in zitten. De één krijgt er extra patat bij de andere een paprika of een ei er bij. Dus dan is het gelijk we hebben het zelfde en waarom heb jij dit er bij en ik dat. 9.45 Uur gaat plotsklaps het licht uit terwel je denkt ik heb nog 15 minuten. Dan komt Jan binnen die had nog een biertje gedronken met een stel Duitsers. Als Jan in het donker terug komt van het toilet laat hij om geen geluid te maken de deur op een kier. Die naast de deur licht staat op de tocht en slaat de deur met een klap dicht. En Jan gelijk dat heb ik niet gedaan, dat heb ik niet gedaan enz.... Wij liggen met z'n allen in een deuk. Vanochtend met de taxi naar Burgos samen met Marlies en Marja. Die hebben de twee weken wandelen er op zitten. Ik heb de laatste dagen met een groepje Nederlanders op getrokken. Bij aankomst bij de kathedraal afscheid genomen van Marlies en Marja. Even later kom ik ze weer tegen in de kathedraal. In de katedraal heb ik even stil gestaan in gedachten en een kaarsje op gestoken voor de mensen die ik dat beloofd heb. Zodat ze verlichting en sterkte kunnen vinden bij het verwerken van een proces of genezing. Na de koffie is het echte afscheid daar. In het centrum van Burgos betrek ik de munisipal albergue. Plaats voor 140 personen en zie er allemaal netjes uit. Ook hier kom ik weer vele bekenden tegen. Terwijl ik dit schrijf komt het groepje Nederlanders hier binnen waar ik de laatste dagen mee ben op getrokken.

De stad Burgos ligt op een hoogte van 860 m en aan de rivier de Arlanzón. Acht bruggen verbinden de stad. Het is een regionaal handels- en verkeerscentrum. Rond het jaar 1000 wordt Burgos gesticht en wordt later de hoofdstad van Castilië. In 1200 wordt de eerste brug over de Arlanzón gelegd ten behoeve van de pelgrims naar Santiago de Compostella. Kort daarop wordt er begonnen met de bouw van de kathedraal. Het monopolie voor de wolexport verwerft de stad in 1494. In 1495 ontvangen de koningen Ferdinand en Isabella Columbus in de Casa del Cordon na zijn tweede ontdekkingsreis. In 1808 lopen napoleontische troepen Burgos onder de voet. Vijf jaar later veroveren de Britten onder Wellington de stad. In 1936 vestigt Franco zijn voorlopige regering in Burgos. Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=KHBvQzJMsMU

Ik ga de stad bekijken tot de volgende keer.

1. Bert van Vliet:
    Henk,

Prachtige foto's van binnen in de kathedraal. Geniet er van.
  2. Dianne:
    28 april 2014
    Ha Henk, het gaat lekker zo te horen. Lijkt ook prettig om tijdens afstanden van zo'n 25 km afleiding te hebben aan andere wandelaars waar je samen mee oploopt.
    Het is leuk om te lezen hoe de contacten ontstaan! Je bent al een mooi eindje op weg. Veel succes!
    Groeten Dianne
  3. Annelies:
    28 april 2014
    He Henk, ik volg je dagelijks hoor, maar zet er niet elke dag wat op, zo te lezen geniet je volop, heerlijk hoor, je heb er ook zo naar uitgekeken, en nu zit je er midden in.
    Blijf vooral zo lekker genieten, maar jou kennend doe je dat wel!
    Groetjes Annelies
  4. Joop Warrink:
    28 april 2014
    Hey Henk, fijn dat je niet zulke goede contacten legt en naast de ontberingen ook veel plezier hebt. Aan mooie kerken geen gebrek zien ik. Nou Hengelose Columbus veel plezier maar weer op jou ondekkingstocht.
  5. Ans Zonneveld:
    28 april 2014
    Prachtig om te lezen, vorig jaar op deze dag had ik mijn 1ste wandeldag vanaf SJPdePort naar Ronchevalles, alles wat ik nu lees is een soort film die langs komt. Je doet het goed, ontmoeten en weer gaan, je komt ze vast wel weer tegen...of niet.
    Je geniet er ook zo van, de menu's hoe simpel ook, heerlijk....plus de vino, en het slaapmutjes.
    Geloof in je weg die je loopt, en die kaarsjes die je opsteekt, zorgen ook voor jou....
    Grote groet Ans.
  6. Peter:
    Hey Henkes,
    Zo te lezen heb je al veel vrienden gemaakt onderweg, leuk hoor!
    En lekker in het ritme gekomen neem ik aan... Mooie plaatjes en blijkbaar goede wijn!

Henk, henig an doon en genieten!
  7. Alie:
    29 april 2014
    Dag Henk. Zo te lezen gaat het je momenteel allemaal soepeltjes af. Leuk om te lezen.