etappe 17 Calzadilla de la Cueza - Sahagún 21, 7 km

3 mei 2014 - Sahagún, Spanje

Gisteren avond kom ik de poolse vrouw tegen die mij die ochtend de weg vroeg. Probeer met haar te praten. Maar dit gaat ontzettend moeilijk ze kan alleen pools. Wat ik er uit op kan maken dat ze het laatste stuk van circa 17 kilometer met de bus is gegaan. En dat zij in de 70 jaar is. Ik sla even een arm om haar heen. Er komt een glimlach op haar gezicht. Ik zeg het is goed zo, dit is ook de camino. Weet niet of ze het verstaat maar ze knikt. Vanochtend na circa 6 kilometer nemen we in een bar in Lédigos ons ontbijt. Even later komt Jan er ook aan dus nog een bak koffie drinken en bij praten. Als we willen vertrekken komen we aan de praat met een vrouw uit Texas USA. Ze is 81 jaar en pakt ons stuk voor stuk om ons een dikke knuffel te geven bij vertrek, zoals Jan zegt geweldig. Het volgende stuk van 12 kilometer zet ik muziek op van Katie Melua en zwijmel in gedachten weg. Aangekomen in Sahagún betrekken we een albergue in een oude kerk in het centrum. Gaan direct een terrasje pakken en drinken er op dat we over de helft zijn. Als ik door dit stadje loop kan ik het barretje van 27 jaar geleden niet terug vinden. Staat mij nog bij als de dag van gisteren. Neem een hap van een tappa en er valt een stuk ervan op de grond. Kijk op de grond en kan niets vinden. Toen die tijd schuiven ze alles van het schap op de grond. Dus langs de bar ligt het meeste vuil. Groeten vanuit zonnig Spanje.

1. Albert:
    3 mei 2014
    Hoi Henk, mooi dat het zo goed gaat met je. Zo goed dat je anderen tot steun bent. Je wordt een echte pelgrim, ben benieuwd wat voor Henk er terug komt.
    Wat gaat de tijd snel; nu al over de helft, onbegrijpelijk.
    Het is hier ook mooi weer. In het dak van onze alfresco heeft een heel klein vogeltje een nestje gemaakt (boomklever?). Het mondriaan nestkastje is bewoond door een koolmees. Leuk om die vogeltjes druk heen en weer te zien vliegen.
    Henk succes met de 2e helft!
  2. Gerrit-Jan:
    3 mei 2014
    Zoals Albert al zei, je wordt een echte pelgrim
  3. Angelien Zonder:
    4 mei 2014
    Fijn voor je dat het voorspoedig gaat en al over de helft bent.
    Vanmiddag gaan we naar Nieuwegein en morgen gaat het voor ons beginnen. Geniet vooral van het onderweg zijn. Heel veel succes.

Groetjes Angelien en Bennie
  4. Marja van der Veldt:
    4 mei 2014
    Hoi Henk,
    Ik ben zelf een weekje weg geweest dus heb nu eerst maar eens al je etappeverslagen van afgelopen week gelezen. Wat een mooie verhalen en mooie foto's erbij. je schrijft dat je geniet van de vergezichten. Inderdaad heel mooi, maar als ik dan die kilometerslange paden zie die je moet lopen...... ik denk dat bij mij dan de moed in de schoenen zou zakken. Maar jij, jij gaat door. Ik heb diep respect voor je Henk. Toch werken jou verhalen en foto's aanstekelijk. Dit is zo'n ervaring en als ik dan lees hoeveel mensen je ontmoet op je pad. Geweldig!!!
    en dat je dan al op de helft bent. Onvoorstelbaar, wat gaat dat snel.
    Henk ik wens je nog heel veel mooie momenten en ervaringen toe in de tweede helft. Zet hem op, je bent een KANJER!!!