Etappe 3 Larrasoañai -Pamplona 14, 7 km

17 april 2014 - Pamplona, Spanje

Je loopt de weg volgt de gele pijlen en staat af en toe stil kijk terug op de af gelegde weg in gedachten dit is nog maar een begin. Sta even stil bij een kruis langs de route die het niet heeft gehaald. Sla een kruis en weer verder. Ik met 11 kg in de rugzak, er zijn er met minder maar ook met vele kilo's meer. De Camino is als het leven. Hoe meer je in de rugzak pakt hoe zwaarder is het lopen. Hoe meer je er uit gooit hoe lichter is het lopen. Agustinus zei: Leven kun je pas als je het kunt los laten. Wat je niet kunt los laten kun je niet beleven. Onderweg een stukje van de route af even een kerkje bezocht. Een non van een bepaalde orde vertelde er over. Mochten nog een hele oude klok luiden, mooi geluid. In Pamplona aangekomen een overnachtingplek vlak bij de Cathedral in een voormalige kerk. Het is 12.30 uur dus de stad in. Eerst naar de Cathedral en daarna verder het centrum in. Kom langs een gebouw vol met draagbare enkele zijn honderden jaren oud. Worden waarschijnlijk met pasen gebruikt. En dan op naar het wereld beroemde cafe Iruna sinds 1888. Wat gedronken en genieten van het interieur. vanavond om 18.00 uur naar de mis in de Cathedral Geschiedenis Oorspronkelijk was Pamplona een Baskische nederzetting, maar de stad werd door Pompeus in circa 77 v.Chr. opnieuw gesticht en kreeg de naam Pompelo of Pompeiopolis. Rond 732 werd de stad door de Moren bezet en later weer ingenomen door Karel de Grote, die de stadswallen verwoestte, wat uiteindelijk tot de wraakactie bij Roncesvalles in 778 leidde. In 905 stichtte Sancho Abarca het koninklijk Navarra en Pamplona werd zijn residentie. Café Iruña Plaza del Castillo, 44, 31001 Pamplona, Navarra, Spanje. Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=NLjuGPBusxs

1. Marja:
    17 april 2014
    ik volg je Henk! zelf in Juli op de fiets vanaf Pamplona. dit hoort bij de leuke voorbereiding!!
  2. Marja:
  3. Ridi:
    17 april 2014
    Ha Henk fijn dat het zo voorspoedig loopt en dat je goed weer hebt En de youtube filmpjes geven een mooi beeld met wat je loopt.
    Wandel ze ik volg je.
  4. Wubbe:
    17 april 2014
    Mooi Henk, je staat onderweg even stil om om te zien naar de afgelegde weg. Ook in het leven moet je af en toe even stil staan om om te zien. Daar is de camino uitermate geschikt voor. Ook leuke feitjes van wat er te zien is. Henkipedia :-)
  5. Colinda:
    17 april 2014
    Hoi Henk , de kop is eraf. De eerste kilometers zijn gelopen en met elke stap kom je dichter bij je doel. Zo leuk om je te volgen hierin. Ik heb genoten van het Youtube filmpje!!! Ga zo door, ga zo door!!!
  6. Erik w:
    17 april 2014
    Mooi dat je begin zo goed en succesvol verloopt. Veel plezier op je mooie reis. Groet erik
  7. Hans zomer:
    17 april 2014
    Goed gedaan , de eerste kilometers zitten er op, goed rusten beentjes hoog dsn komt alles goed. Ik wens je nog veel succes en plezier op je mooie tocht. Mooie foto's en filmpjes , blijven geloven dan lukt het vast wel. Ik blijf je volgen. Succes. Hans
  8. Marja van der Veldt:
    17 april 2014
    Hoi Henk, ik zie hierboven dat er nog een Marja is die je volgt, daarom maar even mijn achternaam erbij gezet, zodat je weet welke, ja degene die je altijd Marion noemt ;-) hihi. je hebt weer mooie dingen gezien. We reizen allemaal met je mee op deze manier. Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst
    Groetjes
    Marja
  9. Dianne:
    17 april 2014
    Ha Henk, al weer een stukje opgeschoten. Weer een prachtige route en mooie foto's! Vandaag op tijd binnen de poorten begrijp ik. Lekker de tijd om uit te rusten. Hoe is't met je baardje.... staat ie al.
    Nou ben benieuwd naar de komende dagen. Heel veel wandelplezier en tot het volgende verslag.
    Groetjes Dianne