etappe 9 NÁJERA A SANTO DOMINGO 20, 3 km

25 april 2014 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Van ochtend 6 uur Marlies zet de muziek op en werden wakker met "Morning has broken" mooier kun je niet wakker worden op een kamer met 96 pelgrims. Kunt wel merken dat vanochtend de zuurstof minder is. Het is warm en benauwd. Afscheid van de hospitalos genomen. Het waren Nederlanders. En een spaanse Nederlander. Dit keer was het vrije gift. Nu op naar een bar die al vanaf 6 uur in de ochtend open is om daar ons ontbijt te nuttigen. John uit denemarken zoekt nog naar een suppermarkt. Er dan vertrekken we over mooie paden en door een landschap met vergezichten waar je soms even bij stil moet staan. Op een gegeven moment komen we over paden met modder en blubber dat aan je schoenen blijft plakken. Moeilijk lopen maar niemand klaagt. Lopen nog door een dorp bij een golfbaan waar bijna niemand woont en veel tekoop staat. Mooie huizen maar ik zou er niet willen wonen in zo een spookdorp. Als we voor vandaag ons eind doel bereiken strijken we neer op een terras. In de zon genieten van een halve liter bier. Schoenen uit beentjes op de rugzak en genieten. Dat doen pelgrims natuurlijk de hele dag. Als we een albergue pakken is dat een super luxe in het centrum. En dan onze dagelijkse beslommeringen die moeten gebeuren, groeten vanuit spanje.

Geschiedenis

Het mirakel van Santo Domingo de la Calzada werd een van de weidst gekende mirakels die in verband stonden met de Camino. Volgens de legende overnachtte een familie Duitse pelgrims in een lokale herberg. Toen de dochter van de herbergier de oudste zoon probeerde te verleiden werd zij door de vrome jongeman prompt afgewezen. Als wraak verstopte ze een zilveren kelk in zijn bagage en beschuldigde hem vervolgens van diefstal. De kelk werd gevonden en de zoon werd veroordeeld tot degalg. Toen de zoon de volgende ochtend werd opgehangen bleef dit echter zonder gevolg, het leek of een mysterieuze kracht hem ondersteunde. Een mirakel! Dit kon niets anders dan de tussenkomst van Santiago betekenen. Snel haasten zijn ouders zich naar de rechter met het nieuws dat Santiago hun zoon gespaard had en dat hij moest worden losgesneden. Deze geloofde hun niet en lachte hun uit met de woorden “dat hun zoon zo dood was als de kippen op zijn bord”. hierop sprongen de kippen op en fladderde prompt de kamer uit. Dit is de reden dat in de kathedraal tot op de dag van vandaag twee kippen gehouden worden in een gotische kooi. Een impressie gevonden op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=XTX99P0ZikU

1. Gerrit-Jan:
    25 april 2014
    Ziet er weer prachtig uit henk
  2. Mariska Buis:
    25 april 2014
    Ha Henk, was benieuwd hoe jouw reis gaat, dus ben blij je reisblog gevonden te hebben. Ik zie dat je een stukje voor mij uit bent (zit nu in Navarette). Leuk jouw verslag te lezen. Met mij gaat t ook lekker. Reis zo'n beetje op met Elizabeth (Canadese) die ook in L ' esprit du chemin was. Gelukkig doen de beentjes t goed, dus we gaan lekker verder. Misschien tot ergens onderweg. Burn Camino!!! Gr Mariska
  3. Marja van der Veldt:
    25 april 2014
    wauw, weer mooie plaatjes. besneeuwde bergtoppen, daar hou ik zo van ;-) Genieten Henk, en goede reis verder.
  4. Hans Huisman:
    25 april 2014
    Zo gaat het goed zo gaat het beter al weer een kilometer!! Goed bezig Henk.. Geniet van al dat moois.

Gr. Hans
  5. Albert:
    25 april 2014
    Hoi Henk, alweer een mooi stuk gelopen! Volgens mij krijg je steeds meer de smaak te pakken. Wat smaakt zo'n pul bier lekker als je zo moe bent hè! En wat ontmoet je veel mensen. Je verslagen zijn echt grandioos hoor en wat een mooie impressies heb je erbij gevonden! Petje af hoor, en dat nog wel na zo'n vermoeiende dag. Geniet er maar lekker verder van Henk.
  6. Wubbe:
    26 april 2014
    Modder is als een herinnering het blijft plakken, de een aan je schoen de ander aan je ziel.
  7. Peter:
    26 april 2014
    Zo, weer gekeken op je site! Tjonge wat een mooie foto's zijn er bij gekomen zeg, volgens mij wordt de omgeving als maar mooier lijkt het....
    Dus tussendoor even de benen strekken met een halve liter voedingswater.., was het wel Twents voedingswater Grolsch?

Henk, kuierse veddan en heannig an !
  8. Myrtha:
    26 april 2014
    Hoi Henk, respect hoor, dat ballonetje op de kaart is nu zichtbaar verschoven, leuk om je voettocht zo te zien vorderen.
    Fijn dat de mirakelse kippen op je hebben gewacht, ha ha
    Het ga je goed vandaag!
    Groetjes
  9. Dianne:
    26 april 2014
    Weer een mooi verhaal Henk! Een opgewekt verhaal!
    Leuk.
    Succes verder.
    Gr Dianne
  10. Henk lansink:
    26 april 2014
    Hoi Mariska goed om te horen dat het ook goed met jou gaat. Ik ga er vanuit dat we elkaar zeker ergens treffen. Buen camino gr. Henk